Patientinformation om egen vårdbegäran
Vad är en egen vårdbegäran?
En egen vårdbegäran, även kallad egenremiss eller egenanmälan, innebär att du själv kontaktar en specifik vårdgivare för att söka vård. Det är ett alternativ till att få en remiss från en läkare/optiker.
Hur bedöms en egen vårdbegäran?
Din egen vårdbegäran bedöms på samma sätt som en remiss från en läkare. Den mottagande vårdenheten avgör vilken vård som är lämplig för dig, vilket kan innebära att du hänvisas till en vårdcentral, optiker eller egenvård.
Regler för remisshantering
Reglerna för remisser varierar beroende på vilken region du tillhör:
- Region Halland: Valfrihet gäller, vilket innebär att du kan söka vård hos oss med en ifylld egenremiss eller en remiss från en optiker eller läkare.
- Västra Götalandsregionen: Här gäller remisskrav och vårdgarantiavtal, vilket innebär att remissen måste gå via ett sjukhus. Egenremiss är inte en möjlighet i denna region. Vid akuta eller plötsliga besvär, vänligen kontakta 1177 för vidare vägledning.
Så gör du en egen vårdbegäran
Två sätt att skicka in en egen vårdbegäran:
- Via pappersblankett
- Via 1177 e-tjänster (Observera: Aveny Ögonklinik kan inte ta emot vårdbegäran via 1177 i dagsläget.)
Hur du gör en pappersbaserad egen vårdbegäran:
- Ladda ner och skriv ut en blankett från vår hemsida.
- Kontakta oss för att få en blankett hemskickad.
- Hämta en blankett från kliniken.
Fyll i blanketten noggrant och skicka den med post till oss. Eftersom en egen vårdbegäran innehåller känsliga patientuppgifter, ska du inte skicka den via e-post för att skydda din integritet.
Kontaktinformation
Om du har frågor om egen vårdbegäran eller behöver hjälp med blanketten, kontakta oss via telefon eller besök vår hemsida för mer information.